Anslutningsproblem mot internet

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

jockegrabben

Anslutningsproblem mot internet

Inlägg av jockegrabben » 2009-dec-06, 14:27

Hej!
Håller på att bli alldeles frustrerad. För några dagar sedan började Vista vägra ge mig tillträde till internet. Efter lite lirkande brukar jag dock få kontakt.

Det här händer:
Jag har ett modem och en trådlös router (Dlink). Har också två bärbara datorer med inbyggt trådlöst nätverkskort med XP. Dessa fungerar alldeles klockrent och har aldrig strejkat eller larvat sig.

Datorn med Vista (huvuddatorn) har en USB trådlös förbindelse som är ärvd från min förra dator och fungerade då alldeles utmärkt. Vista får för sig att det inte finns något internet. Får endast lokal åtkomst eller begränsad åtkomst. Försöker att reparera anslutnignen, men oftast utan resultat.

Får då starta om modemet och routern. Därefter startar jag om datorn. I de allra flesta fall återkommer då internetförbindelsen och det är bara att tuta och köra. Har man otur kan denna helt plötsligt försvinna igen. Om datorn stått inaktiv någon timme (utan viloläget inkopplat).

Jag håller som sagt på att bli tokig på detta. Jag kan ju inte hålla på att starta om modem och router hela tiden. Det är också frustrerande att inte kunna lita på detta.

Är det Vista som är knäpp i det här fallet och har fått för sig något? Är det routern som är boven?

Väntar för övrigt på Win7 som är beställt. Är den min räddning eller kommer problemen att fortsätta även med Win7?

Tacksam för tips och idéer på hur detta elände kan lösas.

/Jocke

zackemann

hej

Inlägg av zackemann » 2009-dec-06, 20:38

Hej , jag tror faktiskt att windows 7 kommer att bli din räddning , det kan bero på nåt du installerat i vista e.t.c

men som sagt om du installerar windows 7 så kommer nog problemet försvinna

hoppas jag hjälpte dig / zackemann

Skriv svar