Dator som inte startar, lösning och frågor

Ämnen som inte passar in i forumen ovan.
artobrazil

Dator som inte startar, lösning och frågor

Inlägg av artobrazil » 2010-feb-14, 15:12

Min processorfläkt på min stationära dator lät väldigt mycket stundtals och jag lade märke till att kylflänsarna ovanpå processorn var fulla av damm. Jag kopplade loss paketet med fläkt och kylflänsar från processorn och moderkortet, dammsög det och satte sedan tillbaks allting. När jag sedan startade datorn gick alla fläktar igång för fullt och processorlampan blinkade med 1 sekunds intervall. Men jag fick ingen kontakt med skärmen. Efter många funderingar tog jag loss ett av mina två 512 MB DDR2 RAM-minnen som sitter i orangea slotar. Då kvarstod problemet men sedan testade jag att låta den andra sloten ha sitt RAM kvar och då fungerade datorn igen men vid uppstart fick jag felmeddelandet: ”oc fail please enter setup to change oc fail settings”. Alternativen man får är att gå in i BIOS eller att fortsätta med F1 och uppstart fortsätter som vanligt. Sedan tog jag det överblivna RAM-minnet och satte i en av de två lila RAM-slotarna jag har och allt verkar fungera och processorfläkten har blivit tystare.

Nu till frågor och funderingar som kvarstår och tack som fan om du försöker hjälpa till:

Jag kommer att tröttna på att OC (over clock) fail meddelandet och skulle vilja få bort det. Skulle du rekommendera att jag återställer BIOS, maskar bort meddelandet på nåt sätt, eller gör något annat? (Jag har har inte själv försökt överklocka, utan felmeddelandet uppstod i samband med datorningreppet).

Jag funderar på om det är den ena av de orangea slotarna som är orsaken till problemet och hur det kom sig isf. Båda minnenskorten fungerar i andra slotar. Kan sloten på nåt sätt tagit skada när jag lossade kylflänsen? Jag hade inget ESD-skydd.

I aktivitetshanteraren ser jag att med ett minne insatt har jag ca 380 MB av ca 2000 MB allokerat, och med två minnen insatt har jag ca 380 MB av ca 2500 MB allokerat. Är det så det fungerar? Varför är det inte ca 380 MB av 512 MB i första fallet och 380 MB av 1024 MB i andra fallet. Skillnaden i processoraktivitet verkar inte skilja sig så mycket mellan de olika fallen heller.

PC Doktor i Stockholm
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-feb-20, 18:40

Det kan bero på att processorfläkten inte sitter riktigt som den ska. Du har nog påverkat BIOS inställningar också på något sätt så att en återställning till BIOS felsäkra inställningar låter som smart val. Kolla att fläkten sitter bra, det är mindre än millimeter som vi snackar om, måste sitta helt perfekt annars kyler den inte som det borde.

Angående RAM-minnen, du sätter in samma minne i kontakter med samma färg annars blir det fel. Får du långa pip från datorn vid starten så är det minnen som du har satt in fel. Dessa brukar inte vara fel på och det är därför tillverkaren ger vanligtvis alltid livstidsgaranti på dessa.

Allokerat minne är någonting annat och ska inte blandas ihop med RAM-minne. Allokerat är minne som används från hårddisken för att systemet ska fungera säkrare, det jobbar tillsammans med RAM men är inte samma sak.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar