Intrång i datorn...

Windows Vista forum, diskutera och lös problem.

Moderator: Imposter10

melayan

Intrång i datorn...

Inlägg av melayan » 2010-mar-08, 22:06

Hejsan.

Jag misstänker starkt att jag har intrång i min dator och nätverk. :(

Jag har Windows Vista 32bit Home Edition!

Igår, 7/3-10, gick datorn otroligt förbannat segt, så jag tog upp aktivitetshanteraren och kollade lite vilka processer som kördes...

Jag hade 1st internet explorer ruta uppe, medans 3 iexplorer.exe kördes...
en av dessa hade ett "privat arbetsminne" på över 170 000 000 kb...

Jag avslutade processen... ingenting hände. Efter en stund kom mitt F-Secure brandväggsvarningar upp med en hel del intressanta medelanden... (Bifogad filer)

-----> Kollade upp en hel del inställningar.

Jag har Telia ADSL, alltså dynamisk IP.
Jag har sett massor av medelanden där "Ip adress är lånad fr.o.m t.ex 7 mars kl: 18:27 - t.o.m 8 mars 18:27.

Har även vart och kollat lite i händelseloggarna... där står en hel del olika fel, från användare som inte existerar, "Saknas", "Network Service" eller något annat...

Det verkar ha påbörjats ungefär vid årsskiftet...

Otroligt många fel och varningar i loggboken... mycket om Dhcp klienten och alltmöjligt...

Jag behöver hjälp med alla dessa oklara förklaringar. Maila gärna mig eller svara här på forumet. Har intresse av att träffa en "expert" som kan fixa problemet... men då helst IRL...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

PC Doktor i Stockholm
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2010-mar-09, 01:05

Om du har Internet Explorer 8 så är det vanligt att fler iexplorer.exe är aktiva även om du kör endast ett fönster och sida. Så där mycket arbetsminne är också inget ovanligt om du har några sajter öppna samtidigt.

När du startar om datorn tryck F8 flera gånger och starta datorn i "Failsafe mode", kör antivirussökning då. Besök också www.lavasoft.com ladda ner och kör den.

I såna här fall är det inte mycket en kan göra om du inte vet vilken virus det handlar om, om din antivirus inte upptäcker den. Vi vet symptomen men det är inte dessa man ska läka utan ta bort själva källan. Du måste göra diagnoser och antivirussökningar för att ta fram ett namn.

Pröva också det här.
Klicka start och i körfältet "Run" skriver du "msconfig", där under fliken "Startup" ser du lista över program som startas upp automatiskt med Windows, bocka av program som du inte känner igen eller samtliga och sen trycker du på "OK" och startar om datorn.
Bild
OBS: Du borde lämna antivirus programmet aktiv om du använder en annars kan du stänga av samtliga i listan.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar