XP sp3 - har sedan någon vecka fått problem vid utskrifter från Adobe Reader- dataexekveringsskydd vilket omöjliggör utskrifter. Har samma problem på laptop och stationär dator.
Har vidtagit en mängd åtgärder:
Ställt om i Kontrollpanelen - utan resultat
Avinstallerat uppdaterad Adobe och installerat äldre version (8.2) - utan resultat
Har sökt på Adobes hemsida (.se) med begreppet DEP och hamnat på en sida där de erkänner ett fel.
Har inte haft detta problem tidigare - men det uppstod vid uppdatering.
Vad kan jag göra? Någon som har bra tips?
Har en annan laptop med Vista sp1 och där jag kör 8.2 utan problem
Dataexekveringsskydd vid utskrift från Adobe Reader
Moderator: Imposter10
-
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 2009-okt-29, 23:11
- Kontakt:
[quote=""PC Doktor i Stockholm""]Vad är det du har ställt om i kontrollpanelen?
Tryck på startknappen och i körfältet skriver du msconfig. Under fliken Tools. Blädra nu ner till Disable UAC och kör den (dubbelklicka eller markera och launch), starta om datorn så borde allt vara okej nu.[/quote]
Jag har ställt om dataexekveringsskyddet att inte gälla adobe (System, avancerat, prestanda, dataexekvering)
I min xp kan jag inte hitta någon möjlighet till disable uac. Finns UAC i XP? Hur som helst så hittade jag inte något som liknade detta via msconfig.
Tacksam för svar//Ulf
Tryck på startknappen och i körfältet skriver du msconfig. Under fliken Tools. Blädra nu ner till Disable UAC och kör den (dubbelklicka eller markera och launch), starta om datorn så borde allt vara okej nu.[/quote]
Jag har ställt om dataexekveringsskyddet att inte gälla adobe (System, avancerat, prestanda, dataexekvering)
I min xp kan jag inte hitta någon möjlighet till disable uac. Finns UAC i XP? Hur som helst så hittade jag inte något som liknade detta via msconfig.
Tacksam för svar//Ulf
- Imposter10
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
- Kontakt:
Har du testat att avinstallera Adobe och installera Foxit Reader istället!?.
Foxit Reader 4.1.1.0805
Foxit Software - 6.69MB (Freeware)
Foxit Reader 4.1.1.0805
Foxit Software - 6.69MB (Freeware)
- Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
- Gigabyte B75M-D3H Moderkort
- Intel® Core i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
- Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
- Intel HD 4000
- Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
- HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D rogram (60GB)
- HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
- HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
- Realtek ALC887 HDA 7.1
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/
[quote=""Imposter10""]Har du testat att avinstallera Adobe och installera Foxit Reader istället!?.
Foxit Reader 4.1.1.0805
Foxit Software - 6.69MB (Freeware)[/quote]
Hej - ja det har jag testat - och tyvärr samma resultat vid utskriften
Foxit Reader 4.1.1.0805
Foxit Software - 6.69MB (Freeware)[/quote]
Hej - ja det har jag testat - och tyvärr samma resultat vid utskriften
- Imposter10
- Inlägg: 1051
- Blev medlem: 2008-nov-17, 22:56
- Kontakt:
Det kan vara ett skitprogram eller ett virus som orsakar detta. Kan du öppna loggboken och exportera de felmedelanden du har? Du kan även behöva ta bort alla återställningspunkter och sedan kör du Malwarebytes' Anti-Malware version 1.46, kör uppdatering och sedan en full scan.
Kolla också:
Klicka på Start, Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK.
Klicka på fliken Avancerat, Prestanda och Inställningar.
Klicka på fliken Dataexekveringsskydd i Prestandaalternativ och klicka sedan i det översta alternativet "Aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga Windows-program och -tjänster"
Klicka OK och OK när du uppmanas att starta om datorn.
Kolla också:
Klicka på Start, Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK.
Klicka på fliken Avancerat, Prestanda och Inställningar.
Klicka på fliken Dataexekveringsskydd i Prestandaalternativ och klicka sedan i det översta alternativet "Aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga Windows-program och -tjänster"
Klicka OK och OK när du uppmanas att starta om datorn.
- Windows 10 Pro Insider Preview EC, Build 11082 , 64bit / IE11+Edge
- Gigabyte B75M-D3H Moderkort
- Intel® Core i5-3570K Processor Quad Core, 3.4Ghz
- Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB
- Intel HD 4000
- Realtek GbE LAN chip (1000 Mbit): Fiber 30/30
- HD1 (Kingston SSD), 120GB, C:Windows 10 Pro (60GB) D rogram (60GB)
- HD2, WD Elements USB3 portabel F:Temp (1TB)
- HD3, 500GB, H:Backup (500GB)
- Realtek ALC887 HDA 7.1
https://www.facebook.com/NationSweden/?ref=bookmarks/
Jag har också haft samma problem och gått igenom samma procedurer. I mitt fall var det en extra "fix" som saknades i drivrutinen till Canonskrivaren. För min skrivare fanns den på http://www.canon-europe.com/Support/Con ... os=Windows XP. Gissar att detta kan vara ett allmänt problem för Canon, och att samma "fix" finns även för andra skrivare. Kan vara svår att hitta eftersom den inte finns bland drivrutinerna på svenska utan bara på engelska. I vilket fall fungerar min PC och skrivare som dom ska nu.