Problem med hemnätverk

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

ajaxajax2000

Problem med hemnätverk

Inlägg av ajaxajax2000 » 2011-apr-17, 20:07

Jag får inte mitt nätverk att fungera. Kan ngn hjälpa? :confused:

Uppsättningen är följande:

PC1, stationär, Windows Vista Home Premium SP2, x64

PC2, laptop, Windows 7 Home Premium, x64

Nätverket för dessa är lina till en Thompson Gateway TG787 modem/router

Mitt behov av nätverk är främst följande: I PC 1 körs ett program (A) som lämnar data till ett annat program (B) i PC 2. Program B processar data från A och returnerar nya data till A. Både program A och B genererar data själva, eller får input från mig via tangenbord. Det krävs alltså att program B (i PC 2) både kan läsa data från program A (PC 1) och skriva i program A:s datafiler (PC 1).

Efter att ha satt upp nätverket med båda datorerna i samma arbetsgrupp (”WORKGROUP”) och i PC 1 delat alla filer där berörda program ligger, som ska ha åtkomst från program B har jag från PC 1 full åtkomst till PC 2. Jag kan gå in i den från PC 1 och var som helst öppna vilken fil som helst, som då visas på skärmen i PC 1.

Men från PC 2 ser jag visserligen PC 1, men jag har inte åtkomst till filstrukturen, utan får meddelandet: ”Det går inte att komma åt \\PC1\Filnamn, Du har inte behörighet för \\PC 1\Filnamn. Kontakta nätverksadministratören och be om rätt behörigheter.” (Utom för två mappar i PC 1 där jag kan öppna filerna :confused :)

Båda datorerna är mina och jag har administratörsrättigheter till dom.

Hur ska jag göra för att ge PC 2 full behörighet och tillgång till PC 1? Tacksam om någon kan ge mig en tydlig steg-för-steg-beskrivning. Jag är inte så bra på datorer…;)

Tack på förhand / Peter

PC Doktor i Stockholm
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-apr-18, 22:13

Kan vara brandvägg i Windows eller fel inställningar i användarrättigheter. Kolla även på http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/home-sweet-homegroup-networking-the-easy-way
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

ajaxajax2000

Inlägg av ajaxajax2000 » 2011-apr-21, 12:54

Tack för bra länk.

Är det omöjligt att koppla ihop en Vista- och en W7-PC i samma nätverk? Kräver nätverket samma OS på alla datorer?

PC Doktor i Stockholm
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-apr-21, 14:25

Det stödjer båda system, inga problem. Gå bara till ”Network and sharing centre” välj ”Advanced networking” och stall in istället för “Homegroup" eller vad det nu är skriv manuellt WORKGROUP. Detta gör du på Win 7 datorn.

På Vista datorn navigera till Control Panel\System and Maintenance\System välj Advanced System Settings i menyn till vänster. Välj Change och skriv in samma grupp som Win7 datorn. Starta om datorer och skapa nätverk igen om datorerna inte själva hittar varandra. Tänk också på att ställa in att datorerna ska synas i nätverket, och det har du säkert koll på.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar