Problem med upplösning när jag kopplar min dator till tvn.

Frågor och svar rörande Microsoft Windows 7, efterföljaren till Vista.

Moderator: Imposter10

SapientShell

Problem med upplösning när jag kopplar min dator till tvn.

Inlägg av SapientShell » 2011-jun-14, 20:32

Gick in i en vägg för en stund sedan när jag skulle sätta mig och spela, med tv:n som skärm. Jag har en 37-tums lcd och när jag kopplar in till den med hdmi (har inget annat alternativ) från datorn så blir upplösningen väldigt hög och för att se någonting så skulle jag sänka den. Jag provade detta igår och hamnade på en upplösning som funkade.

Idag när jag kopplade in tv:n så hade den återgått till sin höga upplösning så då skulle jag sänka den igen. Det jag antar hände då var att jag hamnade i en upplösning vars proportioner inte stämde så bra överens med tv:n så den bara blinkade till och allt blev svart. Provade då att bara dra ut och sätta i kabeln men nu minns datorn helt plötsligt vilken upplösning tv:n ska ha med en gång. Problemet är då att skrivbordet flyttas helt till tv:n och datorskärmen blir svart. Jag kan alltså inte ändra några inställningar när jag har tv:n inkopplad eftersom jag inte ser någonting.

Finns det något sätt att nollställa detta i Windows? Att skräm 1 (datorskärmen) är primär istället för att skrivbordet flyttas till tv:n så fort jag sätter i hdmi? Då skulle jag ju kunna ändra upplösning på tv:n och slipper göra en systemåterställning.

Bör nämnas att jag redan har varit inne och försökt ordna detta i grafikkortets inställningar, men problemet ligger i windows inställningar för bildskärmar så det går inte.

Mina specs:
HP Pavilion DV6 Notebook
Intel Core i5 Processor 2.53 Ghz
ATI Mobility Radeon HD 5650
Windows 7 Home Premium

PC Doktor i Stockholm
Kontakt:

Inlägg av PC Doktor i Stockholm » 2011-jun-16, 16:34

Bra att du skrev vilken datormodell det gäller. Jag tror inte att den modellen har genväg som möjliggör att med Fn knappen återställa grafikinställningar men om du bara hämtar ut batteriet och kopplar bort ström sladden och håller startknappen nedtryckt i ca30 sek så borde den återställas. Funkar det inte direkt så pröva flera gånger.
PC Doktor i Stockholm
www.pcdr.se
Datorsupporten.se

Skriv svar